Marine Glasscoat

Garanterer blank båt – lenge!

Keramisk lakkbeskyttelse av bil har vært vanlig en stund. Nå er Marine Glasscoat i ferd med å få et fotfeste også i båtmarkedet. Vi har prøvd behandlingen på vår reportasjebåt. Kombinasjonen av holdbarhet og enkelt renhold imponerer stort.

Det finnes utallige produkter på markedet for å beskytte gelcoaten og holde den blank. Tradisjonelle, voksbaserte produkter er det vanligste (carnuba-voks), men også nano-produkter blir mer og mer vanlig. Fra i fjor vår har vi testet en keramisk gelcoatbeskyttelse fra Marine Glasscoat på vår reportasjebåt. Båten har vært i bruk hele vinteren, og i begynnelsen av mars gjorde vi opp en foreløpig status. Den kermiske beskyttelsen har en enestående visuell holdbarhet og gjør det svært enkelt å holde båten ren og blank.

Aldri bedre enn utgangspunktet

Uansett hva slags middel man bruker, er det viktig å være klar over at det ikke er overflatebeskyttelsen (enten det er voks, nano eller keramisk) i seg selv som gjør båten blank. En matt overflate som påføres en slik beskyttelse, forblir matt. Derfor må den rubbes og poleres til ønsket blankhet før man påfører en beskyttende hinne mot UV-stråling, nedbør og skitt for å bevare blankheten. Et voksbasert produkt vil slites vekk gjennom sesongen. Bruker man fettløsende rengjøringsmidler forsvinner voksen enda fortere. Den keramiske gelcoatbeskyttelsen som vi har påført reportasjebåten er ifølge importøren 1.600 ganger hardere enn hardvoks (altså for eksempel carnubavoks av beste kvalitet). Det bør gi en svært langvarig og god beskyttelse. Derfor gir også Marine Glasscoat to års garanti på behandlingen, som sannsynligvis vil ha lenger holdbarhet enn garantitiden.

Ren med vann og mikrofiber

Vi har behandlet deler av reportasjebåten med Marine Glasscoat. Etter en vinter på sjøen, uten tilgang til ferskvann, er båten svart og møkkete ikke minst som følge av nedbør. En foreløpig, enkel test overrasket oss. Vi tok en pøs med ferskvann og en mikrofiberklut, og rengjorde uten anstrengelse overflaten med den keramiske beskyttelsen uten anstrengelse. Overflaten blir «hydrofob» eller vannavvisende, noe en ser tydelig ved at vannet perler seg på den behandlete overflaten. Områder uten Marine Glasscoat var det ikke mulig å gjøre rent uten såpe. Årsaken til at den keramisk beskyttede overflaten lar seg rengjøre så lett, er at overflaten er så hard og blank at smuss ikke fester seg i porene som ellers er i en mattere overflate.

Meget holdbart

Ifølge Ove Johnsen hos importøren Enger & Hedlund AS er Marine Glasscoat en oljebase i motsetning til andre keramiske lakkbeskyttelser, for eksempel til bil, der alle er alkohol eller spritbaserte (Etanol).

-Marine Glasscoat gir 2 års garanti for en båt som ligger i sjøen hele året, forteller Johnsen, og fortsetter.

-Vi har nå testet produktet i to år og resultatet ser meget bra ut til nå. Det er et kostbart produkt, men fordelt over tid så er ikke Marine Glasscoat spesielt dyrt sammenlignet med tradisjonell gelcoatbeskyttelse som voks, mener Johnsen.

Behandlingen

-Når båten er rubbet til ønsket blankhet, så renser man overflaten med Gelcoat Cleaner slik at porene i gelcoaten er helt fri for polishrester, forklarer Ove Johnsen.

-På den rengjorte overflaten påføres Marine Glasscoat med svamp på relativt små felt ad gangen. Når et område er ferdigbehandlet, lar man produktet tørke i fem til syv minutter.

Tørk av overflødig materiale med en billig microfiberklut, poler deretter med en dyrere klut. Fortsett med neste felt på samme måte til båten er ferdig behandlet.

-Marine Glasscoat kan også brukes på båtens fenderlister, men ikke vinduer.

-Når båten er ferdig behandlet, skal den herde i 48 timer, i mer enn 10 plussgrader. Står båten ute så legg gjerne en presenning over om natten, for å holde kondens og fuktighet borte.

-Båten har nå fått en keramisk hinne som er 1.600 ganger hardere enn hardvoks, og som tåler alle typer vaskemidler og er UV bestandig.

-Etter ett år skal båten behandles med Marine Glasscoat Gelcoat Gloss, som er en keramisk spraypolish. Vask båten og la den tørke før du sprayer Gelcoat Gloss på en microfiberklut. Poler overflaten med middelet og la dette tørke i cirka fem minutter før du og polerer det bort. Denne etterbehandlingen tar cirka fire timer på en 40 fots flybridgebåt. Gjennom sesongen kan man vaske båten med en egen keramisk shampo for å holde den ekstra blank.

Mer informasjon: www.engerhedlund.no

Kontaktinformasjon

Pro Detailing AS
Ytrebygdsvegen 37,
5251 Søreidgrend

E-post: info@prodetailing.no
Telefon: 463 54 960

Ønsker du et godt tilbud?

Send oss en melding via kontaktskjema, så kommer vi tilbake til deg – du kan også ringe oss for en hyggelig og uforpliktende prat.